Esmarinin historia
1992: Esmarin Oy perustetaan Punkaharjulle Esa Tynkkysen toimesta. Yritys keskittyy aluksi veneiden valmistukseen ja korjaukseen.
1993: Pendolino-junien alapohjien ja sivuluukkujen valmistus aloitetaan.
1994: IC-junanvaunujen sisäkattopaneeleiden valmistus aloitetaan. Yritys suuntautuu kiskokalustotuotteisiin.
1996: IC-junanvaunujen päätykatteiden ja akustolaatikoiden valmistus aloitetaan. Muutto Savonlinnaan paremmin soveltuviin tuotantotiloihin.
2000: Veneiden sopimusvalmistus aloitetaan pienessä mittakaavassa.
2002: Veneiden sopimusvalmistus Konekesko Oy:lle alkaa.
2004: Veneiden sopimusvalmistus Bella Veneet Oy:lle alkaa. Otetaan käyttöön lisää tuotantotilaa Teknolan alueelta.
2006: Toinen tuotantolaitos tuhoutuu tulipalossa ja uuden tehtaan rakennus aloitetaan.
2007: Uusi komposiittituotantoon suunniteltu tehdas valmistuu käyttöön.
2008: Venemarkkinat ajautuvat kriisiin. Valmistus Konekeskolle ja Bella-veneille päättyy
2009: Yritys aloittaa toimintansa Oy Esmarin Composites Ltd nimellä ja aloittaa Sea Star -veneiden, valmistuksen. Drive- ja Buster-veneiden suunnittelu aloitetaan yhteistyössä Fiskars Boatsin kanssa.
2010: IC-makuuvaunun, WC- ja suihkumoduuleidenvalmistus aloitetaan. Drive- ja Buster-veneiden tuotanto aloitetaan.
2011: Matalalattiaraitiovaunujen komposiittijärjestelmien suunnittelu aloitetaan.
2012: Venemarkkinat ajautuvat jälleen kriisiin. Sea Star -veneiden valmistus lopetetaan. Drive- ja Buster -veneiden valmistus siirretään Puolaan. ISO9001 laatu- ja johtamisjärjestelmä sertifioidaan.
2013: Matalalattiaraitiovaunun komposiittijärjestelmiä toimitetaan esisarjan raitiovaunuihin Helsinkiin. Kylpyhuoneiden lattiaelementtien valmistus aloitetaan STX Finlandille. Finnmaster-veneiden valmistus aloitetaan.
2014: Matalalattiaraitiovaunujen komposiittijärjestelmien sarjatuotanto aloitetaan. Finnmaster 52SC -veneiden valmistus alkaa. Kylpyhuoneiden lattiaelementtien valmistus jatkuu Meyer Werftille.
2015: Veneiden valmistuksesta luovutaan. Matalalattiaraitiovaunujen komposiittijärjestelmien sarjatuotanto vilkastuu. Kylpyhuoneiden lattiaelementtien valmistus jatkuu Meyer Werftille. Myös erityisajoneuvojen osavalmistus vilkastuu, kun konesuojien valmistus Dinoliftille aloitetaan.
2015: Erityisajoneuvo-osien valmistus laajenee. Yhteistyö Snowek Oy:n kanssa aloitetaan innovatiivisten Trombia lakaisulaitteiden muotosuojien suunnittelussa ja valmistuksessa.
2016: Kylpyhuoneiden lattiaelementtitoimitukset jatkuvat. MS6-risteilijän lattiaelementit toimitetaan. Yhteistyö Sandvik Mining and Constructionin kanssa aloitetaan Sandvik Commando DC130Ri -koneen konesuojiin liittyen.
2017: Kylpyhuoneiden lattiaelementtitoimitukset jatkuvat. Matalalattiaraitiovaunujen ensimmäisen vaiheen sarjatuotanto jatkuu. Ensimmäinen merkittävä vientikauppa solmitaan ja kylpyhuonelattiaelementtitoimitukset Ranskaan alkavat.
2018: Kylpyhuoneen lattiaelementtien valmistamisen tahti kiihtyy ja Helsingin uusien raitiovaunujen valmistaminen pyörii täydellä teholla. Yritys kasvaa reipasta tahtia, uutta henkilöstöä palkataan ja tuotantolinjoja kehitetään isoin panostuksin.
2019: Telakkateollisuuden tuotteiden kasvu jatkuu, kaivoskoneiden maskien sarjatoimitukset Normetille alkavat ja kiskokalustotuotteiden toimitukset jatkuvat. Tampereen raitiovaunun suunnittelu alkaa. Esmarin tuplaa henkilöstönsä ja tuotantonsa parin vuoden takaiseen verrattuna.
2020: Ensimmäiset toimitukset Tampereen raitiovaunuun alkavat.